شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش رفتارهای نابهنجار و طرحواره های ناسازگار اولیه در بین دانش آموزان دور دوم مقطع متوسطه شهر جلفا

دوران نوجوانی مهم ترین و حساس ترین دوران شکل گیری شخصیت فرد است بی توجهی به ان نتایج جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت زیرا پایه و اساس جامعه فردا را نوجوانان امروز تشکیل می دهند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش رفتارهای نابهنجار و طرحواره های ناسازگار اولیه در بین دانش آموزان دور دوم مقطع متوسطه شهر جلفا انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دور دوم مقطع متوسطه شهر جلفا در سال تحصیلی 96-95 تشکیل داده اند. نمونه آماری مطالعه 30 نفر دانش آموزان که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع اوری داده ها از پرسشنامه های مشکلات رفتاری وودورث (1998)، و طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ و براون(2003) استفاده شده و جهت تحلیل داده از ازمون آماری تحلیل کواریانس و واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی در کاهش رفتارهای نابهنجار و طرحواره های ناسازگار اولیه دانش آموزان تاثیر دارد.
شناسه کالا در انبار: 20-01-09
500,000

-مقدمه....................................................................................................................................... 1

1-2- بیان مساله.......................................................................................................................... 2

1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقيق .......................................................................................... 3

1-4- اهداف مشخص تحقيق ...................................................................................................... 6

1-4-1- هدف کلی..................................................................................................................... 6

1-4-2- اهداف جزئی................................................................................................................. 6

1-5- فرضیه های تحقیق.............................................................................................................. 6

1-6- تعريف تعاریف مفهومی و عملیاتی ...................................................................................... 7

1-6-1- مهارت های اجتماعی...................................................................................................... 7

1-6-2- رفتارهای نابهنجار........................................................................................................... 7

1-6-3- طرحواره های ناسازگار اولیه............................................................................................ 7

 

فصل دوم: مباني نظري و پيشينه پژوهش

2-1- مهارت های اجتماعی.......................................................................................................... 8

2-1-1- مبانی نظری مهارت های اجتماعی.................................................................................... 8

2-1-2- تعریف مهارت های اجتماعی.......................................................................................... 13

2-1-3- ماهیت مهارت های اجتماعی.......................................................................................... 18

2-1-4- مهارت های لازم برای ارتباطات اجتماعی......................................................................... 22

2-1-5- مهارت های دریافت...................................................................................................... 22

2-1-6- مهارت های پردازش...................................................................................................... 22

2-1-7- مهارت های پیام رسان................................................................................................... 23

2-1-8- برخی دیدگاه ها در مورد مهارت های اجتماعی................................................................. 24

2-1-9- نظریه روانی – اجتماعی اریک اریکسون و مهارت های اجتماعی........................................ 24

2-1-10- نظریه هوش هیجانی دانیل و گلمن................................................................................ 24

2-2-1- رفتارهای نابهنجار.......................................................................................................... 27

2-2-2- علل رفتارهای نابهنجار................................................................................................... 31

2-2-3- اثرات رفتارهای نابهنجار................................................................................................. 31

2-3- طرحواره های ناسازگار اولیه .............................................................................................. 33

2-3-1- نظریه طرحواره در روانشناسی شناختی............................................................................. 34

2-3-2- تعاریف و سنجش طرحواره های ناسازگار اولیه................................................................ 37

2-3-3- نظریه طرحواره در روانشناسی بالینی: رویکرد بک.............................................................. 40

2-5- تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور........................................................................ 45

2-5-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور................................................................................. 45

2-5-2- تحقیقات انجام شده در خارج کشور................................................................................ 46

2-6- جمع بندی........................................................................................................................ 48

 

فصل سوم: روش شناسي پژوهشي

3-1- مقدمه............................................................................................................................... 50

3-2- روش شناسی تحقیق.......................................................................................................... 50

3-2-1- شرح كامل روش تحقیق ................................................................................................ 50

3-2- جامعه آماري، نمونه و روش نمونه گیری.............................................................................. 50

3-3- ابزار های پژوهش.............................................................................................................. 50

3-3-1- فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره های اولیه ناسازگاری یانگ................................................... 51

3-3-2- پرسشنامه اختلال های رفتاری وودورث........................................................................... 51

3-4- روش مداخله.................................................................................................................... 54

3-4-1- روش آموزش مهارت های اجتماعی................................................................................ 54

3-5- شرح اجرا ........................................................................................................................ 55

3-6- روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها.................................................................................. 56

فصل چهارم: یافته های تحقیق

مقدمه........................................................................................................................................ 70

4-2- شاخص های توصیفی........................................................................................................ 58

4-3- شاخص های استنباطی....................................................................................................... 60

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1- بحث و نتیجه گیری........................................................................................................... 64

5-2- محدودیت های تحقیق....................................................................................................... 66

5-3- پیشنهادات........................................................................................................................ 67

5-4-1- پيشنهادات کاربردی....................................................................................................... 67

5-4-2- پيشنهادات پژوهشی....................................................................................................... 67

منابع......................................................................................................................................... 70

پیوست ها.................................................................................................................................. 94